نوشته شده توسط : مهیار جوزانی

به گزارش جهان نیوز

راه‌های مختلف برای جراحی کیست مویی وجود دارد که با توجه به میزان پیشرفت عفونت و شرایط بیمار یکی از آنها توسط پزشک پیشنهاد می شود. این روش ها شامل:


عمل جراحی باز: در روش جراحی باز کیست مویی که با بیهوشی انجام  می شود، محل بیماری کاملا برش داده می شود تا زائده ها و عفونتی که در لایه های زیرین پوست تجمع پیدا کرده تخلیه شود. این برش بسته به اینکه بیماری چقدر پیشرفت کرده می تواند بزرگ یا کوچک باشد.


بعد از پاکسازی کامل این ناحیه، محل جراحی بخیه زده نمی شود و به شکل حفره ای باز باقی می ماند تا به تدریج خود را ترمیم کند. مشاهده ترشحات تا چند روز بعد از عمل کاملا طبیعی است و باید مراقبت ها و تعویض پانسمان بطور مرتب انجام شود تا روند بهبود زخم تسریع پیدا کند.

جراحی بسته کیست مویی: این روش هم مشابه جراحی باز انجام می شود اما برای اینکه محل برش را بعد از جراحی بخیه می زنند، باید برش به شکل بیضی زده شود تا به راحتی بتوان آن را بخیه زد. در این روش به دلیل بسته شدن زخم احتمال عفونت وجود خواهد داشت و به همین دلیل مراقبت های بعد از عمل هم بخشی از روند درمان به شمار می روند.

در کل در روش های عمل سنتی کیست مویی باید ریسک عفونت، عود مجدد بیماری و آسیب به بافت های اطراف را بپذیریم. همچنین تحمل درد و ناراحتی این جراحی ها و زمان طولانی که تا بهبود کامل عارضه لازم است، کمی افراد را می ترساند.

لیزر کیست مویی: بهترین روش جراحی کیست مویی، استفاده از لیزر است که بصورت سرپایی و بدون نیاز به بستری انجام می شود. لیزر روش نوینی است که توسط اشعه آن برش های کوچکی روی موضع بیماری ایجاد می شود تا عفونت تخلیه شود و مسیر سینوس کاملا از هرگونه زائده اضافی پاکسازی شود. در حین جراحی به علت نداشتن خونریزی، پزشک با دقت بالا و بدون اینکه به بافت های مجاور آسیبی وارد شود این کار را انجام می دهد.

جراحی کیست مویی با لیزر کمتر از نیم ساعت زمان می برد و بیمار بلافاصله بعد از عمل مرخص می شود. اثربخشی لیزر تا کنون ثابت شده است و احتمال بازگشت بیماری بسیار پایین است. همچنین محل برش های ایجاد شده توسط لیزر به سرعت بهبود می یابد و جای آن باقی نخواهد ماند.

هزینه جراحی و لیزر سینوس پیلونیدال

نمی توان هزینه مشخصی برای جراحی سینوس مشخص کرد، چون این هزینه به عوامل بسیاری بستگی دارد و هزینه دقیق بعد از مراجعه به پزشک و بررسی شرایط بیماری اعلام می شود. همچنین بیمه معمولا هزینه لیزر را پرداخت نمی کند چون جزء عمل های سرپایی به حساب می آید. اما با یک نگاه کلی متوجه می شویم که لیزر کیست مویی هیچ یک از خطرات و هزینه های جانبی عمل سنتی را برای بیمار ندارد و به کمک این روش می توان در وقت و هزینه صرفه جویی کرد.



:: برچسب‌ها: لیزر کیست مویی , درمان کیست مویی با لیزر , عمل کیست مویی با لیزر ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 125
|
تعداد امتیازدهندگان : 39
|
مجموع امتیاز : 39
تاریخ انتشار : شنبه 27 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهیار جوزانی

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال عارضه ای است که بیشتر در مردان شاهد بروز آن هستیم. این عارضه کیسه ای پر از مایع و چرک است که در زیر پوست و در قسمت تحتانی کمر، نزدیک به خط باسن قرار دارد. بعضی از آنها قابل مشاهده نیستند، در حالی که برخی دیگر می توانند مانند چند حفره کوچک یا یک برآمدگی و التهاب در پوست این ناحیه به نظر برسند. البته به ندرت اتفاق می افتد که این عارضه در نواحی دیگر بدن هم دیده شود.

یکی از دلایل ایجاد کیست مویی را برگشتن مو به داخل پوست و رشد آن در جهت مخالف عنوان می کنند و به همین دلیل گفته می شود که این عارضه در افراد پرمو و آقایان بیشتر از زنان دیده می شود. پزشکان هنوز درباره علت ابتلا به کیست مویی به نتیجه قطعی و دقیقی نرسیده اند و عنوان می کنند که این عارضه می تواند در نتیجه به دام افتادن موهایی که ریشه محکمی ندارند به همراه سلول های مرده در زیر پوست ایجاد شود. سیستم ایمنی بدن این مو و سلولهای مرده را عضو بیگانه می داند و طی یک واکنش دفاعی آبسه دور آن تشکیل می شود.

شبیه سایر بیماری های نشیمنگاهی، کیست مویی هم در ابتدا بدون علائم است و تا زمانی که آبسه ایجاد نشود بیمار از وجود آن بی اطلاع است. این بیماری با ایجاد آبسه و تجمع عفونت در لایه های زیرین پوست مزمن می شود و علائم آن ایجاد التهاب، قرمز شدن و تورم و درد در ناحیه مقعد است. گاهی سوراخ های ریزی هم در موضع بیماری ایجاد می شود که چرک و ترشحات بدبو از آنها خارج می شود.

اگر با این علائم مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه کنید و اقدامات درمانی را زودتر انجام دهید تا از پیشرفت عفونت جلوگیری کنید. چندین روش برای جراحی کیست مویی وجود دارد که پزشک با توجه به حاد یا مزمن بودن عارضه یکی از آنها را به بیمار پیشنهاد می دهد. استفاده از روش های درمان دارویی و خانگی سینوس تنها در مواردی کاربرد دارد که بیماری هنوز علائم جدی ندارد. در اینصورت روش های خانگی مثل استفاده از سیر، آلوئه ورا، زردچوبه، عسل، سرکه و کمپرس سرد و گرم برای کنترل و بهبود بیماری پیشنهاد می شود.

همچنین مصرف داروهای موضعی یا قرص های آنتی بیوتیک برای کاهش عفونت سینوس هم می تواند در درمان این عارضه تاثیرگذار باشد اما نمی توان به عنوان روش درمان قطعی روی آنها حساب کرد و گاهی فقط بطور موقت علائم بیماری را کاهش می دهند. اگر این روش های بعد از چند روز تاثیری در بهتر شدن این عارضه نداشت، باید یکی از روش های جراحی را برای درمان انتخاب کنید.

 

ادامه مطلب



:: برچسب‌ها: لیزر کیست مویی,عمل کیست مویی با لیزر,درمان کیست مویی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 132
|
تعداد امتیازدهندگان : 39
|
مجموع امتیاز : 39
تاریخ انتشار : شنبه 27 ارديبهشت 1399 | نظرات ()